Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Przypominamy o bezpieczeństwie osób starszych

Data publikacji 13.07.2018

Wyłudzanie pieniędzy od seniorów, to dla oszustów łatwy sposób na szybkie wzbogacenie się. Seniorzy, to grupa osób, która jest najbardziej narażona na oszustwa: m.in. na wnuczka, policjanta, czy pracownika administracji. Niezależnie od przyjętej roli, przestępca zawsze dąży do przejęcia oszczędności życia. Dlatego po raz kolejny policjanci apelują o zachowanie czujności podczas wpuszczania obcych do mieszkania, rozmów telefonicznych i przekazywania pieniędzy nieznanym osobom.

Ostrowscy policjanci wczoraj, 12 lipca otrzymali zgłoszenie o kradzieży z mieszkania. Do zdarzenia doszło na terenie gminy Ostrowa Wielkopolskiego. Jak ustalili funkcjonariusze, dwie kobiety, które oszukały 88- letniego mężczyznę weszły do mieszkania i poprosiły o wodę i jedzenie, kobiety oferowały też sprzedaż materiałów tekstylnych. Po krótkiej rozmowie, kobiety wyszły z mieszkania. Z informacji wynika, że jedna z kobiet wykorzystując nieuwagę 88-latka z jego mieszkania ukradła pieniądze w kwocie ponad 1800 złotych.

Oszustwa opierają się też o kontakt telefoniczny, kiedy seniorzy namawiani są na przekazanie komuś albo pozostawienie w jakimś miejscu gotówki lub kosztowności. Często skłania się ich do wypłat oszczędności z banku, a nawet do zaciągania kredytów.

Głównym przesłaniem dla seniorów jest to, aby niezależnie od okoliczności starali się zachować zdrowy rozsądek:

  • Zawsze trzeba być ostrożnym, czujnym i przewidującym.

  • Policja nigdy nie prosi o przekazywanie pieniędzy lub kosztowności obcym osobom ani policjantom.

  • Jeżeli otrzyma się taki telefon można być pewnym, że dzwoni oszust. Jeżeli ktoś telefonicznie prosi o pieniądze i są jakiekolwiek wątpliwości z kim się rozmawia trzeba skontaktować się z najbliższymi lub Policją.

  • Gdy obce osoby osobiście pojawiają się w naszym mieszkaniu trzeba być wyjątkowo ostrożnym.

Najczęściej spotykane przypadki oszustw, na które trzeba uważać:

  • Na wnuczka: dzwoni ktoś podający się za rodzinę lub przyjaciela rodziny i prosi o pomoc finansową w związku z wypadkiem, chorobą albo wyjątkową okazją do zarobienia pieniędzy. Sytuacja jest nagła i wymaga natychmiastowej reakcji ze strony seniora i uniemożliwienie kontaktu z kimkolwiek

  • Na policjanta: Dzwoni policjant i informuję, że grupa przestępcza chce ofiarę okraść – np. z lokat w banku i prosi o współpracę.

  • Na zaliczkę, przedpłatę czy nadpłatę: nakłanianie do przesłania pieniędzy z góry za jakiś produkt lub usługę lub przekazanie czeku na kwotę wyższą niż ustalona cena, z prośbą o odesłanie nadwyżki środków za pośrednictwem przekazu pieniężnego (jednak czek okazuje się fałszywy).

  • Na ofertę pracy: Prośba o przesłanie pieniędzy w zamian za przyjętą propozycję zatrudnienia.

  • Na loterię, nagrodę: Zawiadomienie o wygranej na loterii i prośbę o wysłanie pieniędzy, aby móc odebrać nagrodę.

  • Na nieruchomość: Oferta wynajmu/zakupu nieruchomości i prośba o wysłanie pieniędzy, podając przyczyny, które wydają się zasadne, jednak nieruchomość nie jest prawdziwa.

  • Na zakupy przez internet: Prośba o przesłanie pieniędzy w celu zapłaty za produkt, przedmiot aukcji lub usługę reklamowaną przez Internet.

  • Na znajomości: Ofiara poznaje kogoś przez internet, związuje się z tą osobą, a następnie jest proszona o przysłanie  pieniędzy

  • Na chwilówkę: Propozycja unikalnej promocji uzyskania pożyczki, potem okazuje się, że faktyczne oprocentowanie jest bardzo wysokie

  • Na pracownika administracji, hydraulika, pracownika socjalnego: Pod pretekstem wywiadu środowiskowego, sprawdzenia stanu technicznego instalacji w mieszkaniu, wykorzystując chwile nieuwagi, dokonywane są kradzieże pieniędzy lub kluczy do mieszkania;

  • Na dostawcę prądu / usług telekomunikacyjnych: W ramach fałszywej promocji podkładane są umowy z zawyżonymi stawkami z inną firmą.

 

Powrót na górę strony