Bezpieczne zakupy internetowe
Zakupy w internetowych sklepach to wygoda i oszczędność czasu. Jednak brak rozwagi podczas zawierania internetowych transakcji może wiązać się z ryzykiem. Przedstawiamy garść porad, jak ustrzec się przed oszustwem i utratą naszych pieniędzy.
Specyfika życia we współczesnym świecie charakteryzuje się głównie brakiem czasu. Goniąc za pracą i pieniądzem nie mamy go nie tylko dla siebie i rodziny ale również na załatwienie nieraz podstawowych spraw. Coraz więcej ludzi korzysta więc w tym celu z Internetu. Zarządzanie bankowym kontem, płatności i zakupy to tylko niektóre z czynności związanych z dokonywaniem przez nas transakcji finansowych w globalnej sieci.
Niestety, zdarza się, że podczas internetowych zakupów nasze nerwy wystawione zostają na ciężką próbę. Nieuczciwy sprzedawca, nie dostarczony towar, nie zwrócone pieniądze, dostarczony towar inny, niż zamówiony to tylko niektóre z uciążliwości, jaki mogą spotkać kupujących w Sieci.
Jak zatem uchronić się przed nimi? Przede wszystkim zachowując rozwagę i zdrowy rozsądek a także ograniczone zaufanie podczas transakcji z nieznanym oferentem. Ale konkretniej? Poniżej przedstawiamy garść informacji przydatnych robiącym zakupy w Internecie:
Jedną z najważniejszych jest upewnienie się, że zakupy robimy w sklepie, który istnieje naprawdę. Sprawdzenie wiarygodności sklepu wiąże się z kilkoma czynnościami, których powinniśmy dokonać zanim złożymy zamówienie, Jest to przede wszystkim sprawdzenie, czy na stronie internetowej sklepu podane są wszystkie dane identyfikujące właściciela sklepu, nazwa firmy, adres jej siedziby, kontakt telefoniczny, mailowy. Jeżeli brak jest takich informacji powinno to wzmóc naszą czujność.
Warto nazwę sklepu wpisać w popularną przeglądarkę internetową i zasięgnąć w ten sposób o nim opinii. W Internecie są również serwisy zawodowo zajmujące się gromadzeniem opinii o internetowych sklepach, czy wyszukiwarki cenowe, można sprawdzić tam opinie o sklepie wystawiane przez zadowolonych lub niezadowolonych klientów. Oczywiście są one subiektywne ale w większości przypadków są w stanie pomóc nam ustalić, czy sklep nie jest fikcyjny. Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że sklep krótko prowadzący swą działalność może jeszcze nie figurować w takim serwisie. Wtedy pozostaje nam jeszcze możliwość sprawdzenia sklepu po numerze ewidencji gospodarczej, który w większości przypadków znajduje się na sklepowej stronie.
Przeczytajmy uważnie regulamin zasad sprzedaży, który powinien mieć każdy sklep internetowy. Musimy wiedzieć, jakie są warunki gwarancyjne, możliwości odstąpienia od transakcji, zwrotu towaru, koszy i czas transportu.
Sprawdźmy, jaki rodzaj transportu oferuje sklep, czy współpracuje z pocztą, firmami kurierskimi, jakie oferuje możliwości w zakresie dokonania płatności - elektroniczne, przelewem, czy możliwe jest zapłacenie przy odbiorze.
Kiedy już wybierzemy sklep, który spełnia nasze wymagania, jest wiarygodny i co najważniejsze posiada pożądany przez nas towar przystępujemy do zamawiania go. Wybrany z oferty przedmiot wrzucamy zazwyczaj do koszyka i przechodzimy do płatności. I tu ważna uwaga: zanim tego dokonamy zwróćmy uwagę, czy prezentowany na stronie sklepowej przedmiot jest dostępny, czy jego typ, wielkość, parametry, czy kolor jest taki sam, jaki chcemy zamówić. Można zadzwonić do sklepu i upewnić się o tym, można zrobić to drogą mailową. Bywa bowiem, że w chwili zamawiania towar nie jest dostępny, choć widnieje na stronie sklepu. Wpłacone w takim przypadku przez nas pieniądze na zakup tego towaru wrócą na nasze konto, jednak może to trwać kilka a nawet kilkanaście dni. Wiąże się to zazwyczaj z nerwową korespondencją ze sklepem a można było tego uniknąć.
Kiedy wszystko się zgadza za zamówiony towar trzeba zapłacić. Zazwyczaj wiąże się to z rejestracją klienta w sklepie internetowym. Płatności dokonywane drogą internetową powinny być dokonywane na stronach szyfrowanych, które rozpoznamy po początku ich adresu https:// a nie http://. Z uwagi na to, że sklep zażąda od nas danych osobowych - imienia, nazwiska, lub nazwy firmy, naszego adresu do korespondencji lub dostarczenia towaru, wybrania loginu, hasła bądź podania numerów kart płatniczych, takich zakupów nie powinniśmy robić na przypadkowym, obcym komputerze. Powinniśmy robić to wyłącznie na naszym komputerze prywatnym, na którym i tak nie powinniśmy zapisywać żadnych danych dostępowych. Zadbajmy o to, by komputer, na którym dokonujemy transakcji miał zainstalowane aktualne oprogramowanie antywirusowe i włączoną zaporę internetową.
Kiedy korzystamy z któregoś ze sklepów częściej niż raz, warto zapisać zakładkę jego strony w ulubionych zakładkach naszej przeglądarki. Uruchamiając stronę z poziomu zakładek będziemy mieli większą pewność, że wchodzimy na prawdziwą stronę naszego ulubionego sklepu a nie na fikcyjną, łudząco podobną do prawdziwej, stworzoną przez komputerowych hakerów zajmujących się tzw. phishingiem, czyli podszywaniem się pod istniejące strony, na których dokonuje się transakcji i wykradaniem w ten sposób danych osobowych, haseł, loginów, numerów kart od użytkowników, którzy przekonani są, że logują się na prawdziwej stronie sklepu.
Po dokonaniu zakupu sklep ma obowiązek poinformowania nas o przyjęciu zamówienia do realizacji. Odbywa się to zazwyczaj drogą elektroniczną ale może również nastąpić poprzez kontakt telefoniczny.
Podobnie wyglądają zakupy na serwisach aukcyjnych. Jednak należy wziąć pod uwagę, że w większości przypadków kupujemy od osób prywatnych, często przypadkowych, które swoje konto założyli niedawno lub w celu na przykład jednorazowej transakcji. Nie będą zatem mieli wystawionych opinii, trudno też będzie zweryfikować na pierwszy rzut oka ich wiarygodność.
W takim przypadku pozostaje nam zakup z płatnością przy odbiorze. Wtedy będziemy mieli pewność, że otrzymamy towar, który zamówiliśmy. Kupujący bowiem zgodnie z obowiązującymi zasadami ma możliwość sprawdzenia doręczonej paczki, czy jej zawartość jest zgodna z zamówieniem. Jeżeli mamy zastrzeżenia do nadesłanego towaru najlepiej go nie przyjąć i nie płacić. Sklep nie obciąży nas kosztami związanymi z nie przyjęciem przesyłki.
Najważniejszą zasadą pozostanie jednak rozwaga, nie kierowanie się emocjami spowodowanymi kuszącą reklamą i zdrowy rozsądek w podejmowaniu decyzji o zakupie.
Dobrze jest robić internetowe zakupy korzystając z wiedzy osoby doświadczonej. W żadnym wypadku nie pozwalajmy robić zakupów w Internecie naszym dzieciom. Prócz faktu, że umowy zawarte przez osobę małoletnią nie są prawnie skuteczne to brak kontroli nad poczynaniami naszej pociechy może skutkować dla nas niepożądanymi obciążeniami finansowymi, które w imieniu naszych dzieci będziemy musieli zapłacić.