Płacił znalezioną kartą bankomatową!
Ostrowscy dzielnicowi zatrzymali wczoraj mężczyznę, który posługując się znalezioną kartą bankomatową dokonywał zakupów w lokalnych sklepach. W tym przypadku ostrowianin nie potrzebował PIN-u, ponieważ płatności dokonywał zbliżeniowo. Do momentu zatrzymania, zdążył wydać blisko 350 zł.
21 stycznia, do Komendy Powiatowej Policji w Ostrowie Wielkopolskim stawiła się 23-letnia kobieta, która poinformowała policjantów, że nieznana jej osoba dokonywała zakupów korzystając z jej karty bankomatowej.
Okazało się, że 23-latka kilka dni wcześniej zgubiła kartę na jednej z ulic Ostrowa Wielkopolskiego. O fakcie zorientowała się kilka dni później i natychmiast zablokowała transakcje płatnicze, korzystając z odpowiedniej infolinii. W tym samym czasie, sprawdzając stan konta bankowego zorientowała się, że brakuje na nim blisko 350 zł.
Kobieta tego samego dnia zgłosiła sprawę na Policję. Ostrowscy dzielnicowi ustalili w jakich sklepach dochodziło do transakcji kartą płatniczą, dzięki czemu szybko dotarli do sprawcy.
Mężczyzna w rozmowie z policjantami przyznał się do zarzucanego mu czynu. Jak tłumaczył znalazł kartę bankomatową na jednym z przystanków autobusowych w Ostrowie Wielkopolskim. Mężczyzna, kradnąc z konta bankowego kwotę blisko 350 zł popełnił wykroczenie. Należy sobie jednak zdawać sprawę, że kradzież większej ilości gotówki, od kwoty 462,50, to już przestępstwo.
Policjanci przypominają o właściwym przechowywaniu dokumentów i podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
-
Nie zapisujmy nigdzie PIN-u karty, a szczególności na samej karcie, co często się zdarza!
-
Zmieniając PIN unikajmy prostych lub przewidywalnych, oczywistych kombinacji, jak np. nasza data urodzin.
-
W żadnym wypadku nie udostępniajmy kodu PIN do karty innej osobie;
-
Płacąc kartą, czy wypłacając z bankomatu pilnujmy, by nikt nie podejrzał wpisywanego przez nas kodu PIN;
-
Chrońmy kartę przed kradzieżą, nosząc ją w miejscu niedostępnym dla złodzieja;
-
Nie udostępniajmy karty nikomu, nawet sprzedawcy w taki sposób, że tracimy ją z oczu. Sprzedawca powinien skorzystać z terminala w naszej obecności;
-
W przypadku utraty karty musimy ją jak najszybciej zastrzec. Numery telefonów do całodobowych central powiadamiania udostępniają nam nasze banki i wystawcy kart. Nośmy je zawsze przy sobie, najlepiej zapisane w telefonie komórkowym.
-
Ubezpieczmy kartę od kradzieży. Ubezpieczyciel przejmie odpowiedzialność za transakcje dokonane skradzioną kartą do 24, a nawet 48 godzin przed naszym zastrzeżeniem;
-
Przy transakcjach internetowych korzystajmy najlepiej ze specjalnych kart debetowych tylko do płatności w internecie. Banki oferują takie karty;
-
Sprawdzajmy dokładnie wyciągi z rachunku, jeżeli figurują na nim płatności, których nie dokonaliśmy powinniśmy natychmiast powiadomić nasz bank celem wyjaśnienia sytuacji;
-
Zachowujmy wydruki z bankomatów i potwierdzenia zapłaty, możemy je zawsze później porównać z wyciągami otrzymywanymi z banku;
-
Zachowujmy e-maile z podstawowymi danymi o zakupie internetowym wysłane ze sklepu internetowego;