Oszustwo „na wypadek” – seniorka straciła 55 tysięcy złotych
82-latka straciła około 55 tysięcy złotych chcąc pomóc swoim bliskim, którzy rzekomo spowodowali wypadek i pilnie potrzebowali pieniędzy. Seniorka przekazała pieniądze i biżuterię „adwokatowi”, który przyszedł do jej domu. Cała rozmowa odbywała się przez telefon stacjonarny. W tego typu sytuacjach zachowajmy ostrożność i nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie przekazujmy też pieniędzy osobom, których nie znamy!
82-letnia mieszkanka Ostrowa Wielkopolskiego w piątek, 31 stycznia około 22:30 zawiadomiła ostrowskich policjantów o dokonanym na jej szkodę oszustwie. Wyjaśniając jak doszło do przestępstwa powiedziała, że kilka godzin wcześniej na jej telefon stacjonarny zadzwonił mężczyzna podający się za policjanta, który tłumaczył, że jej bliscy spowodowali wypadek drogowy. W trakcie prowadzonej rozmowy rzekomy policjant przekazał telefon osobie podającego się za krewnego kobiety. Kobieta miała pomóc swoim bliskim i przekazać adwokatowi pieniądze. Zszokowana sytuacją 82-latka przekonana, że rozmawia z prawdziwym policjantem i swoimi bliskimi postanowiła pomóc.
Do seniorki po chwili przyszedł adwokat. Kobieta przekazała mu pieniądze i wartościową biżuterię o łącznej wartości około 55 tysięcy złotych. Po tym mężczyzna oddalił się w nieznanym kierunku. Kobieta po zdarzeniu zadzwoniła do członka rodziny. Okazało się, że nikt z jej bliskich nie uczestniczył w wypadku, a kobieta została oszukana.
Oszustwa na wypadek to jedna z najbardziej podstępnych form tego przestępstwa, w którym wykorzystywane są silne emocje i chęć pomocy najbliższym. Dla wielu z nas bliscy są najważniejsi, dlatego oszuści tak często podszywają się pod członka rodziny. Gdy odbierasz telefon z prośbą o pożyczkę czy przekazanie pieniędzy, które są szybko potrzebne, aby uniknąć konsekwencji, nawet jeżeli słyszysz głos członka rodziny, warto pamiętać o kilku wskazówkach, mogących pomóc w weryfikacji osoby po drugiej stronie słuchawki:
-
Ustal z najbliższymi hasło klucz takie, które tylko Wy będziecie znali, aby w sytuacji kryzysowej w szybki i prosty sposób zweryfikować tożsamość rozmówcy;
-
Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym, jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmuj żadnych pochopnych działań;
-
Zadzwoń do kogoś z rodziny lub osoby, która prosi o pieniądze, po wcześniejszym skutecznym rozłączeniu się z rozmówcą proszącym o pomoc, koniecznie wybierając numer z klawiatury numerycznej i zapytaj o to, czy osoba, która prosiła nas o pomoc rzeczywiście jest w potrzebie;
-
Nie informuj nikogo telefoniczne o ilości pieniędzy, którymi dysonujesz lub jak je przechowujesz;
-
Pamiętaj o tym, że funkcjonariusze Policji i innych służb, nie proszą o przekazanie pieniędzy;
-
Jeśli pojawi się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.